Du läser nu
Isabella Löwengrip – Hybris och självhat körde hennes imperium i botten
"Nyhetsbloggen som bevakar arenan där offentliga personer hamnar i hetluften"

Isabella Löwengrip – Hybris och självhat körde hennes imperium i botten

Avatar

Isabella Löwengrip har i dagarna kommit ut med en rykande färsk självbiografisk bok – Isabella. Den är skriven med hjälp av författaren Rebecka Edgren Aldén. I boken är Isabella öppen om sig själv och vi får bland annat följa med henne tillbaka till barndomen och känslorna kring hennes självbild. Isabella redogör också för tiden då hon drev upp alla sina dåvarande bolag och läsaren får inblick i månaderna kring kraschen. Ovanpå allt var hon under sitt hårda arbete påverkad av två olika sidor hos sig själv – hybrisen och självhatet, vilket hon själv berättat om i en tidigare intervju för TT. 

Isabella blev årets affärsnätverkare 2010. Bild: T. Busch-Christensen inpressphoto.com, CreativeCommons

Hybrisen kollapsade imperiet

Men vad är då egentligen hybris? Hur verkar en person som är påverkad av hybris? I litteraturen beskrivs det som en överdriven tilltro till sin egen lycka och framgång. Ett annat ord för hybris är övermod och människan straffades i den antika grekiska mytologin när hon försökte göra sig till gudarnas jämlike.

Hela Isabella Löwengrips imperium kollapsade till slut över henne. Hennes hudvårdsföretag var på väg att hamna i konkurs och inte nog med det. I samma veva avslöjade Expressens journalist Frida Sundkvist alla lögner och uppblåsta siffror som kom från Isabella Löwengrip och hennes företag. 

I sin självbiografiska bok beskriver Isabella själv att hon gått runt och ljugit i flera år och redogjort för att hon mått bättre än vad hon faktiskt gjorde. Ingen visste om att hon hade ätstörningar. Trots detta hävdade Isabella envist att hon var nöjd med sin kropp och fortsatte basunera ut ett perfekt budskap till sina följare. Och det fanns fler saker hon ljög om.

Isabella Löwengrip under de forna glansåren år 2012. Bild: Isabella Löwengrip, CC BY 3.0

Blåste upp siffrorna inför annonsköparna

Hon lurade sina annonsörer att hon hade cirka 1.500.000 unika följare. Detta stämde såklart inte och vad Isabella gjorde var att hon då adderade alla följarna över alla sina plattformar som Facebook, Instagram och bloggen. Transparens är ett vanligt begrepp inom digital media och ett sätt att redovisa hur många unika användare man har som publicist eller kreatör, är att använda sig av begreppet “dubbeltäckning”. Det är vanligt inom mediabranschen att redovisa sin dubbeltäckning för annonsörer. Det är ett enkelt sätt att redogöra för hur många unika användare man har över sina olika plattformar och redovisas självklart av alltid av seriösa aktörer. I detta fallet avslöjades det att det fanns flertalet personer som följde henne över flera plattformar. Vi lär minnas att hon även påstod sig ha cirka 50 stycken anställda och en total omsättning på cirka 100 miljoner kronor inom de olika bolag hon var verksam i. Åter igen slog hon ihop siffror på ett sätt som gav en förljugen bild på hur hennes verksamheter egentligen såg ut och presterade.

Isabella på en konferens år 2018. Bild: Isabella Löwengrip, creative commons

Inte ensamt skyldig till krisen

Vid tiden då det begav sig jobbade Isabella tajt ihop med sin dåvarande affärspartner Pingis Hadenius och frågan är hur kunde hon stå vid Isabellas sida och inte reagera mer? Är det bara Isabella som skulle ta smällen? De båda sålde till slut sitt hudvårdsföretag till norska Dermanordic.

Nu skriver vi november 2021 och Isabella står med sina nyskrivna memoarer och Pingis Hadenius har startat ett nytt bolag, Hemply Balance. Bolaget säljer CBD-olja i olika form och börsnoterades tidigare i år. I en intervju med tidningen Breakit berättade Pingis att: “Det här handlar mycket om legala saker. Det ska vara ordning och reda i bolaget”. 

Tidigare i år förbjöd ändå Läkemedelsverket Pingis bolag Hemply att sälja kapslarna med CBD-olja. Anledningen var att bolaget hade gett intryck av att oljan kunde bota olika åkommor något som myndigheten inte anser är bevisat. Pingis fick ändra på sina påståenden. Därtill beskriver bolaget sig själv som  ”Skandinaviens mest biotillgängliga hampaolja” Vad nu det betyder? Vem är det som har hybris kan man fråga sig?

Redaktionens tankar

Uppgång och fall kan drabba alla. Båda skapades av Isabella själv. Cancelleringen var en konsekvens av felaktiga beslut. Det blir intressant att följa hur Isabella Löwengrip idag ska göra för att återställa det förtroende som många hade för henne. Räcker memoarerna och tillhörande intervjuer till? Kan vi räkna dessa som en rejäl pudel? Att stå för att man ljugit, drivit folk bakom ljuset och inte levt sin egen sanning kan räcka långt. Som vi tidigare skrivit om är svenskar i regel ett förlåtande folkslag. Visst kan det gå vägen även denna gången tror Redaktionen. Isabella “Blondinbella” Löwengrip får vår eftertraktade pudel som betyg. Hela tre stycken pudlar förtjänar hon trots allt.

Redaktionens betyg:

Pudlar

Du har redan röstat!


Utgivningsbevis
Databasens namn: www.cancelculture.se
Tillhandahållare: Panem et circenses AB
Ansvarig utgivare: Simon Bartosz