Du läser nu
Bianca Ingrosso – En julkalender fylld med överraskningar, förvandlades till dödshot och hat
"Nyhetsbloggen som bevakar arenan där offentliga personer hamnar i hetluften"

Bianca Ingrosso – En julkalender fylld med överraskningar, förvandlades till dödshot och hat

Avatar

Den 27 oktober lanserade Bianca Ingrosso och hennes sminkföretag Caia Cosmetics sin omtalade julkalender. Endast två timmar efter lansering var kalendern helt slutsåld. Följer man Bianca och övriga inblandade på sociala kanaler kunde man se en panik som snabbt infann sig för mängder med följare. De var nämligen så stor efterfrågan att långt ifrån alla fick tag på en julkalender. Ett par dagar senare när julkalendern äntligen nått ut till brevlådorna hos de ivriga kunderna, startade ett illasinnat drev och Bianca Ingrosso tystnade helt på sociala medier.

Bild/Faksimil: Caia

“To all you haters… jag kommer inte dö, så ni får väl sluta följa mig i så fall.”

-Bianca Ingrosso som svar till sina hatare efter kritikstormen

Vägen mot framgångarna

Bianca kommer från en renodlad artist- och skådespelarfamilj. Mamma är Pernilla Wahlgren och pappa är kändiskrögaren Emilio Ingrosso. Mormor till Bianca är för övrigt den berömda Christina Schollin och den mest kända brodern är Benjamin Ingrosso. Att komma från denna bakgrund har såklart lett Bianca in på både sång och artisteri. Men det var genom hennes blogg och sociala medier som hon nådde ut till en bredare publik och man som följare fick chans att komma henne närmre. På sociala medier får man ta del av hennes personliga liv och hon delar generöst med sig av sitt liv till följarna. Motgångar såväl som hennes enorma framgångar har Bianca också delat med sig av frikostigt utav och det har kostat henne dyrt.

Mamma Pernilla Wahlgren i högform under Södertäljefesten. Bild: Majsan, CC BY-NC-ND 2.0

Att inte hymla med sina framgångar i ett litet land som Sverige kan tyvärr slå tillbaka. Detta är något vi sett Bianca Ingrosso råka ut för. Influensern och företagaren Bianca gör inga ansträngningar för att visa att hon har det materiellt bra, men försöker inte heller dölja sitt välstånd och flådiga liv. Precis så ska det få kunna vara. I Sverige är det fortfarande fult att tjäna pengar, men fint att ha pengar. Det är fint att kunna åka på dyra långväga exotiska resor men det är fult att kunna köpa lyxiga lägenheter och totalrenovera dem. Jantelagen är en övervintrad kvarleva som fortfarande präglar svensken och internet ger samma svensk möjligheten att leva ut sin avund. Detta blev snart Bianca varse efter hon lanserat sin kalender.

Någon dag efter kalendern levererats, började hat och dödshot trilla in till Bianca Ingrosso. Drevet var nu igång. Det blev så illa att hennes pappa Emilio Ingrosso reagerade mycket kraftigt och känslosamt med ett öppet brev på sitt Instagramkonto. Se nedan.

Orimliga förväntningar gav dödshot

Drevet fortsatte. En influenser som har som sin grej att testa olika julkalendrar på sin Youtubekanal är Margareta Grääs. Hon var kritisk till kalendern i sitt test och sa i sin recensionsvideo: “Hade jag betalt 1795 kronor för att ha denna i december… då hade jag blivit besviken.” En annan kritisk följare som köpt kalendern sade följande på Caias sociala medier: ”Inte någon ny produkt från Caia som det var utlovat. Bara gamla produkter i en ny design i mini versioner. Har allt som redan finns i kalendern. De flesta av produkterna är dessutom bara utfyllnad tex borstar, ögonmask och pincett. Så tråkigt. Det blir en retur.

Den massiva kritiken gav cirka två dagars radiotystnad från Bianca, som sedan kom tillbaka med ett mycket engagerat och långt svar till kritiken. Hon blev i sitt svar både personlig men visade också tydligt att hon representerar sitt företag på ett mycket professionellt sätt.

Redaktionen tycker det är imponerande av Bianca att inte gömma sig bakom en PR-person eller ett vanligt skriftligt uttalande. Mycket hedrande! Hon avslutar sitt videosvar med ett öppenhjärtligt resonerande om att hon inte kan göra alla nöjda och glada. Hon berättar att kundernas och följarnas åsikter betyder så mycket för henne och att det gjort henne mycket sorgsen över den utveckling som skett gällande julkalendern. Hennes ambition var att leverera en pangbra kalender med specialframtagna förpackningar för sina kunder.

Bianca Ingrosso går rakt på sak och går igenom alla detaljer samtidigt som hon riktar en tydlig känga till de som riktat hat och hot mot henne och företaget. Hon avslutar med en ödmjuk men tydlig passning till sina hatare som fortsätter lägga energi på henne: “To all you haters… jag kommer inte dö, så ni får väl sluta följa mig i så fall.

Redaktionens uppfattning

Kan det vara så att det skapats orimliga förväntningar från kunderna men också ifrån Bianca och Caia Cosmetics? Har man i den kreativa gruppen på Caia Cosmetic varit lite för mycket inne i sin egen bubbla och trott man suttit på världens bästa produkt? Det finns ju otaliga exempel på det, när företag varit osynkade mot sin kundgrupp och de förväntningar man bygger upp inför lansering skapar sura miner.

Vi lägger också till teorin om att följarna aldrig får nog. Följarna kräver hela tiden mer och mer. Kan det till och med vara så att följarna anser sig ha rätt till en del av Bianca Ingrossos stora framgångar och menar att man ska få långt större produktvärde i sin kalender än vad som är företagsekonomiskt hållbart? Bianca menar att företaget jobbat hårt med innehållet och att produkterna i kalendern matchar priset.

Biancas betyg blir otvivelaktigt applåder. Bild: Cancelculture.se (C)

Hur det än ligger till, så har Bianca och hennes närmsta strateger gjort helt rätt. Man frös läget när krisen uppenbarade sig. Man förhastade sig inte genom att skriva något snabbt uttalande och därmed riskera att bara ge mer bränsle till hatarna och det drev som pågick. Genom att frysa läget, stanna upp, tänka och orientera sig, gav man sig också tid att noga och omsorgsfullt planera ett bra uttalande. Mycket föredömligt, rättframt och ärligt gjort.

Bianca pudlade enligt oss också för de bitar hon tyckte företaget skulle ha varit tydligare med. Samtidigt stod Bianca på sig mot övriga delar av den kritik hon fått. Riktigt bra Bianca! Du har ett bra hum om hur du navigerar runt i den snåriga cancel kulturen och undviker att bli cancellerad! Redaktionens betyg blir helt enkelt en pudel för att Bianca och Caia skapat höga förväntningar men bett om ursäkt för dessa och tre applåder för att Bianca bemöter kritiken sakligt och står på sig. Lycka till inför nästa års kalender önskar vi!

Redaktionens betyg:

Applåder
Pudel

Du har redan röstat!


Utgivningsbevis
Databasens namn: www.cancelculture.se
Tillhandahållare: Panem et circenses AB
Ansvarig utgivare: Simon Bartosz