"Nyhetsbloggen som bevakar arenan där offentliga personer hamnar i hetluften"

Redaktionen summerar år 2021 och tittar djupt in i kristallkulan

Avatar

Nyåret har passerat, champagnen är uppdrucken, raketerna uppskjutna och nyårslöftena har avlagts. Lovade du dig själv något inför det nya, vackra och väntande år 2022? Redaktionen lovade varandra att fortsätta på inslagen väg och fortsätta leverera intressanta, fördjupande och småroliga** artiklar och inlägg här på vår nyhetsblogg. **iaf om du frågar oss 😉

Vi har fått en del kreativa idéer från följare och läsare såväl som egna diton som vi jobbar vidare på. Sedan vi sjösatte vår nyhetsblogg om fenomenet cancel culture/ cancelleringskultur/ deplattformeringskultur i mitten på juni förra året, så har konceptet tagit fart på bred front vilket är mycket glädjande! Vi vänder oss till en svensk publik men vi har sett att vi också har läsare från flera engelsktalande länder. Där av att vi också skrivit en del om utländska offentliga personer och även genomfört en intervju med en känd Australiensisk borgmästare som du kan läsa här.

Lite statistik från sajten

Vi är så tacksamma för att du läser, engagerar dig på våra sociala plattformar och delar våra inlägg där det går. Precis så når vi ut med vår sajt och som vi nått ut sen! Stort tack! Vi har växt organiskt och överträffade våra två första trafikmål under halvåret som passerat, det senaste i december 2020. Det är superkul och triggar oss att skriva mer och bättre! Våra kvällar är mer eller mindre uppbokade kan vi säga för att skriva mer och ge mer, för vi har ju dagjobb att sköta om också.

När det kommer till demografisk statistik visste vi på förhand att ämnet cancel kultur ofta triggar och engagerar en typiskt manlig publik. Det ser vi nu på fördelningen av läsare. En majoritet män läser oss, men vi skriver artiklar för alla att läsa. Vi ska återkomma till och fördjupa oss i varför fler män än kvinnor läser och engagerar sig i ämnet lite längre fram i kommande artiklar.

Bild: Bryan & Lyn . , CC BY-NC 2.0

Könsfördelning

Kvinnor 39%

Män 61%

Åldersfördelning

18-25 år = 8%

25-34 år = 23%

35-44 år = 20%

45-54 år = 18%

55-64 år = 13%

65 + år = 18%

Åldersfördelningen är också intressant att titta på efter det halvår som gått sedan starten. Nyhetsbloggen engagerar läsare i alla åldrar i en rätt jämn fördelning får vi lov att säga.

Fenomenet som kopplat greppet om det offentliga samtalet

Något vi sett genom vår research och samtal med cancellerade personer är att cancel kulturen existerar och lever på i det lilla landet Sverige. Detta är alltså inget mystiskt avlägset fenomen vi skriver om, som endast frodas i den amerikanska eller anglosaxiska kulturen. Cancel kulturen har fått fäste i den svenska debatten och drabbar många offentliga personer. En del kan tyckas förtjäna det. En del inte alls. Vi har som ambition att skriva om alla sorter, såväl som ge flera perspektiv på saken. En del tycker att cancelleringskulturen är sund och bidrar till att hålla folk på mattan på ett bra sätt. Andra menar att den inte leder till vad den en gång var avsedd för. Många undrar också vad som händer med människor som råkat ut för ett drev. Det skriver vi också om!

Bild: Chris Devers ,CC BY-NC-ND 2.0

Redaktionen inför 2022

Vi skall fortsätta skriva artiklar och intervjua människor i karriären. Främst för att vi tycker det är roligt! Vi har några kommande intervjuer att publicera med vitt skilda människor i karriären. Det kan vi garantera blir läsvärt, så håll utkik främst på vår Instagram där vi kommer annonsera intervjuerna. Men du får gärna följa oss på Twitter, Facebook & LinkedIn. Då hjälper du algoritmerna att sprida våra artiklar och det tackar vi ödmjukt för! Vi kommer också med nya funktioner på sajten, så håll utkik helt enkelt.

God fortsättning önskar Redaktionen på Cancelculture.se och tack för att du läser!


Du har redan röstat!
View Comments (101)

Leave a Reply

Your email address will not be published.



Utgivningsbevis
Databasens namn: www.cancelculture.se
Tillhandahållare: Panem et circenses AB
Ansvarig utgivare: Simon Bartosz