"Nyhetsbloggen som bevakar arenan där offentliga personer hamnar i hetluften"

Olof K Gustafsson (DEL 3) – Den osvenske drömmaren som trollband ett helt land

Avatar
https://twitter.com/olof_gustafsson/status/1438075579769761794https://twitter.com/olof_gustafsson/status/1444294294182010882
https://twitter.com/olof_gustafsson/status/1438464804453294080

Borta i USA hade Olof K Gustafsson börjat få rejält med press. Publiciteten kom så snart Escobar Inc. började lämna in stämningar mot företag som Apple och Netflix. Bolaget med Olof i spetsen fick nu blodad tand efter alla skriverier och Olof skulle snart inleda en PR-turné utan dess like och återuppstå på den svenska spelplanen. En av de första intervjuerna som Olof gjorde i Sverige var med Sveriges Radio P3 i juli år 2020. Vid den här tidpunkten var Olof fortfarande inte medialt exploaterad i Sverige och ingen journalist visste egentligen vad man skulle förvänta sig med honom som gäst. Olof trollband programledarna med sina otroliga historier och den smått förbluffade programledartrion hade svårt att veta vilka frågor de skulle ställa. Och mer av den varan skulle det snart bli.

Ison Glasgow på Fridays for Future 2020. Också en av programledarna i Morgonpasset i P3. Bild: Frankie Fouganthin, CC BY-SA 4.0

Journalistisk huggsexa 

I backspegeln var den korta intervjun i P3 som en mindre jordbävning. Den banade vägen för en Olof-tsunami över nyhets-Sverige. Strategin från Olof var förmodligen redan utstakad vid den här tidpunkten. Journalister, Youtubers och poddcast-programledare stod på kö för att få den osvenske svensken till just sina inslag och program. Tidningar som Breakit, Expressen, Svd och Aftonbladet fick en sittning med den mytomspunna Escobarchefen. Parallellt spelade ett produktionsbolag in dokumentären “Olof Inc” för SVT. Den hade premiär på SVT Play den femte december 2021. Vidare gästade Olof podcasts som Gott Snack och inte minst hos kända Youtubers som Anis Don Demina och Victor de Almeida. Den ena intervjun mer galen, otrolig och intressant än den första.

Karl Levander alias Lokal. Bild: Faksimil/Instagram/Reallokal

Bland de första videointervjuerna var det speciellt en som stack ut. Den gjordes med en då stigande stjärna på Youtube-himlen – Karl “Real Lokal” Levander. Vad tittarna fick se i intervjun på Lokals kanal var inte bara en halvt paff programledare utan också en Olof K Gustafsson som hade genomgått en rejäl förvandling. Från den unga, välklädda och aspirerande affärsmannen som uppträdde i den gamla intervjun i programmet The Voice, till en nu nonchalant bakåtlutad, bastant, skäggig och filterlös 27-åring, som levererade drypande hårda punchlines och hån mot en rad olika kända svenskar.

PR-kupp, kändishån och ovårdat språk

Intervjun rivstartade med att Olof överlämnar ett kuvert med 10.000 amerikanska dollar som ett slags tack från “Escobar-familjen.” Han inleder också med att ge Sveriges mest kända sosse, Jan Emanuel Johansson en rejäl känga. Jan Emanuel beskrevs som en “muskelknutte som tjänar pengar på asylsökande” och utmanade honom att resa ned till Colombia för ett möte. Oklart varför. Jan Emanuel kommenterade kort det hela med:

“Det är ett så skamligt beteende eftersom det är små barn som tar del av detta på Youtube. Jag har aldrig träffat Olof Gustafsson och jag vet inte vem han är, men det är uppenbart att han inte mår bra.”

-Jan Emanuel Johansson om kritiken från Olof K Gustafsson

Vidare in i intervjun på frågan från Lokal om hur de amerikanska dollarna bäst investeras svarar Olof att man först bör “knulla horor and enjoy bro.” För då kommer det enligt Olof ett slags sinneslugn som hjälper en att tänka klart kring investeringar. Det är tydligt för oss som följt med på Olofs mediaresa, att åren från en kostymklädd gymnasist till att ha fått leva ett liv med internationell prägel och tvivelaktigt umgänge, inverkat på hur Olof både resonerade och uttryckte sig under intervjun. Inget för unga öron med andra ord som Jan Emanuel Johansson beskrev det.

Underhållning saknades hur som helst inte. En bit in i videon attackerade Olof den framlidne Stockholmsrapparen Éinar och branschkollegan Greekazo. Han efterfrågade han mer äkthet hos svenska rappare varpå han skickade en hyllning till Dree Low och den då fängslade rapparen Yasin.

En annan dokusåpakändis tillika Youtuber som Olof försökte platta till i den famösa intervjun var Joakim “Jockiboi” Lundell. Jockiboi och Olof har enligt uppgifter från Olof själv historia, genom att en god vän till Olof utvecklade en hemsida för Joakim Lundell men fick enligt Olof inte betalt av Joakim Lundell. Någonting i denna historien verkar ha fastnat hos Olof och han har sedan intervjun gick av stapeln haft ett konstant horn i sidan till Joakim Lundell. Frågan är om Jockiboi levt hyresfritt eller ej i Olofs tankar, för deras kontroverser har tilltagit i styrka fram till dags dato.

Joakim “Jockiboi” Lundell år 2017. Bild: United Stage, CC BY 3.0

En filterlös viral totalsuccé

Under året som gått har intervjuerna avlöst varandra för Olof K Gustafsson. Någonstans har det gått att pussla ihop en tidslinje av hans liv sett till vad han själv berättat och snart skulle den initiala uppståndelsen lägga sig något. Det innebar också att hans kritiker nu fick chans att komma fram i bruset. Flashbackanvändare och en del Youtubers började leta efter sprickor i Olofs fasad. För inte kunde knappt något av allt det han berättat verkligen stämma med verkligheten? Olof är under större delen av år 2021 så viral man kan bli och i princip alla ville ha en del av hans namn på ett eller annat sätt. Och att sätta Olof K Gustafsson i rubriken på sina videos hjälpte många Youtubers att dra massor av trafik och därmed skapa intäkter. Olofs sociala medieplattformar växer nu också kraftigt och han får snabbt stora skaror följare på Instagram, Youtube, Tiktok och Twitter.

En del i strategin att snabbt få följare och sticka ut från mängden var att Olof började swisha olika summor till de som redan var hans följare över de olika plattformarna. Men han ställde också motkrav. Ett var att man bland annat inte fick lov att följa hans nemesis Joakim Lundell på dennes plattformar. Enligt Olof själv i en intervju med tidningen Breakit, så swishade han på en vecka cirka 100.000 kronor sina kärnföljare – “fjortisarna”. Målet var att öka kännedomen om Pablo Escobar hos målgruppen och bibehålla intresset för varumärket i sig.

Baksidan med Olofs ständiga närvaro på plattformarna och hans brist på självcensur gör att han snart skulle mista rätten till både sitt Instagramkonto såväl som sin plattform på Tiktok. Instagram cancellerade med motiveringen: “kriminellt samröre tillsammans med våldsamt innehåll.” I en livesändning på Tiktok gick Olof över gränsen rejält. Han pratade om att köpa sex från prostituerade med en 16-årig följare. Det ökända citatet löd: “Youtube är en grej, men horor är bättre. Vi får göra något som är lite skojigt tillsammans. Jag vill inte ha några tjackluder från Sverige eller några fjortisar, utan det ska vara riktiga proffshoror från Ukraina helst, eller så kan vi ta dem från Ryssland.”

Fajten mot Klarna bank

Sedan Olof tillträdde på VD-posten har företaget Escobar Inc. haft ett speciellt modus operandi: att stämma och skrämma bolag runt om i världen för att nå förlikningar kring varumärket Pablo Escobar. I samband med mobiltelefonprojeket – Escobar Fold 1 & 2, så startade bolaget med Olof i spetsen en rättsprocess mot svenska Klarna i USA. Man blev avstängd från betaltjänsten efter en kort tid. Klarna hänvisade till etiska skäl. I och med det så ilsknade Olof och hans företag till och de stämde betaljätten för utebliven betalning för de telefoner som man hunnit få in beställningar på. Enligt uppgift var beställningarna värda cirka fyra miljoner kronor och nu strömmade löpsedlarna in som på beställning.

Våren 2021 låter Olof meddela att Escobar Inc. drar tillbaka stämningen i USA för att istället stämma Klarna på hemmaplan i Sverige. Enligt Olof själv för att det är svårare för Klarna att komma undan den svenska rättvisan än den amerikanska. Nyheten blir såklart förstasidestoff för svensk affärspress och Olof passar på att försöka starta ett Twitterbråk med Klarnabossen Sebastian Siemiatkowski. I en av hans tweets skriver han nästan ut hela Klarnachefens mobiltelefonnummer. Enligt en del bedömare är Olof nu ute på djupt vatten och talande nog citeras Klarnas presschef ur ett brevsvar till tidningen Breakit:

“Vi börjar uppriktigt bli lite trötta på att lägga tid på det här. Jag varken kan eller vill kommentera de enskilda anklagelserna mer än så.”

-Niklas Gillström, presschef Klarna

Det återstår att se hur långt Olof K Gustafsson och hans aggressiva strategi kommer ta honom i striden mot Klarna. Frågan är om han lyckas klå ytterligare ett storbolag på fingrarna. Än verkar slaget inte vara över.

Hybris, bluffanklagelser och Youtubekrig

Nu var namnen Olof K Gustafsson och Escobar Inc. etablerade med besked. Idag har Olof över en miljon träffar på Google, vilket talar sitt tydliga språk. Escobar Inc. har över 22 miljoner träffar. Olof expanderade nu sin närvaro på sociala medier. Framför allt på Twitter, då det verkade vara den enda plattform förutom Youtube som inte cancellerat honom för hans provocerande inlägg. Anklagelserna om att Olof var en totalbluff och mytoman började nu hagla in, framför allt i klipp på plattformen Youtube. Olof gjorde sitt för att hålla underhållningsvärdet uppe. I ett uppföljande program på Lokals kanal hade han med sig en mycket dyrbar klocka. En Tag Heuer Carrera SpaceX Limited Edition värd cirka 100.000 kronor plockas fram och inför tittarna kastar Olof kort därpå klockan i golvet medan han skriker ut: “JOCKIBOI”. En del menade nu att Olof uppvisade total hybris och smaklöshet i och med tilltaget. Med precis som den första videon, trendade allt Olof var med i på Youtubes topplista.

Tag Heuer modellen som Olof kastade i golvet och sedan lät slå sönder. Värde cirka 100.000 kronor.

Flera Youtubekreatörer som Anjo, Rask och nyhetskanalen Cluee News gör nu flera inslag om Olof. Anjo tar täten i kritiken och lanserar flera nedslag om hur klandervärd och falsk Olof K Gustafsson egentligen var. I och med anklagelserna mot Olof, så trappade han själv upp insatserna på sina sociala medier och i de kanaler på Youtube som bjöd in honom. För han var och är i viss mån fortfarande en klickmagnet och kan själv stoltsera med över 300.000 följare på Youtube. Redaktionen kommer inte redogöra för all den kritik som riktats mot Olof och gå in på huruvida den är sann eller ej. Men kriget fortsatte och flera kreatörer fick nu juridiska kravbrev från Escobar Inc. riktade mot sig och sitt företag. Kanske var detta i ett led att skrämma sina kritiker till tystnad. Var de något på spåren?

Klippet: Olof K Gustafsson i en irriterad kommentar om Youtubekreatören Anjo.

Att vara i ständig konflikt tär på vem som helst och snart skiftade fokuset både för Olof och en del av hans kritiker. Men konflikten med Joakim “Jockiboi” Lundell fortsatte och fortsätter än idag. På sin Twitter där han är som mest aktiv har Olof gjort flera kritiska inlägg mot profilen och lanserat flera egna inslag på Youtube där han ger ut “sanningen om Joakim Lundell“. Huruvida detta är del i en medveten medial strategi att hela tiden ansätta Joakim på sina kanaler eller om det är en fix idé som Olof inte kan få ut ur sitt huvud, det kan vi ej svara på. Något som är tydligt är att Joakim Lundell försöker stå över den vad han har kallat en låg nivå och vill inte förknippas med Olof K Gustafsson på något sätt. Turerna och det regelrätta tjafset verkar ha tröttat ut en del följare och Olof som tidigare sagt att han inte vill skryta med pengar, visar nu ofta upp sig i klipp inspelade från business classflygningar eller runt sina dyra bilar varvat med hån och inslag om Jockiboi.

Klippet: Olof i sin gula Ferrari tillägnad sin fru Svetlana Gustafsson.

Den tidigare glorian som Olof åtnjutit verkar mot slutet av sommaren 2021 ha hamnat lite på snedden. Var han nu tvungen att återuppfinna sig medialt för att fortsätta vara relevant?

SVT Play lanserar dokumentären: Olof Inc

Den 5 december lanserade SVT Play den för Olof och en stor del av hans följare den efterlängtade dokumentären om honom och hans liv. I den timmeslånga dokumentären får tittaren i början följa Olof från en stor luxuös svit på ett hotell i Dubai. Det är en självsäker entreprenör vi får möta som gärna visar upp sitt liv i sus och dus. Vi får följa Olof när han gör affärer med dyrbara tavlor och ljusskygga köpare, solar på en chartrad lyxjakt med sin fru eller kör runt i centrala Stockholm i sin vita Rolls Royce med stora vita fälgar och en blänkande Rolex i helguld på armen.

Dokumentären – Olof Inc. Ej lämplig för barn. Bild: Faksimil/SVTPlay

Men allt är inte guld och skimrande porslinstallrikar med dyrbara köttbitar på. I den senare delen av dokumentären flyttar Olof tillfälligt tillbaka till sitt föräldrahem ute på Ekerö. Här får tittarna följa en Olof K Gustafsson som vi menar förvandlats tillbaka till en något sårbar och ung pojke som pratar om mobbing och att inte vara som alla andra. Vi ser också en stark längtan till någon form av upprättelse som ligger där och pyr. Olof visar gärna upp sina framgångar och tillgångar. I slutet av programmet parkerar han sin gula Ferrari på gatan framför Kungsholmens gymnasium. Där har produktionen gjort upp ett möte med en av de “coolare killarna” från skoltiden. Det är nästan som en klassåterförening där man faller tillbaka in i gamla roller. Olof som en udda fågel och den coola killen som en etablerad, trendriktigt klädd kille från Stockholms mediabransch, utgör tillsammans ett mycket intressant möte.

Ferrari California. Likadan bilmodell och färg som Olof själv äger. Bild: Ben, CC BY-SA 2.0

Olof får ett slags erkännande från den coola killen trots allt. Olofs gula, skinande Ferrari med sin frus namn insytt på den läderklädda panelen på passagerarsidan står trots allt där ute på gatan som ett bevis på någonting. Inslaget blir talande och är en enda stor kontrast. Kanske till och med någon form av upprättelse mot en av alla tvivlare från uppväxttiden.

Redaktionens avslutande ord

På något sätt blir det tydligt vad Olof K Gustafsson drivs av. Det verkar som att han avskyr att bli bortgjord och trampad på. Det har satt sina spår. I ivern att bevisa sina framgångar är det lätt att ta i för mycket. Vårt tips blir att en strategi för att hålla sig rumsrent aktuell i den lilla ankdammen Sverige, är att hålla sig någorlunda på rätt sida anständighetens gräns. Då kan man inte prata om prostitution med ungdomar eller nästan ge ut telefonnummer till stora företagsledare på sin Twitter inför allmänhetens beskådan. Men vill man synas och höras till varje pris så kan såklart den strategin hålla ett tag, men inte i längden. Det blir intressant att ta del av Olof K Gustafssons kommande projekt och hans fortsatta kamp för att nå den där dollarmiljarden.

Bild: Twitter/olof_gustavsson

Något vi också noterar är den smärtsamma insikt att det hån och tvivel som bland annat programledaren Martin Björk flera år tidigare utsatte den 17-åriga Olof för, också måste triggat Olof till att aldrig ge upp. En känsla av vemod och märklig förundran infinner sig hos delar av Redaktionen efter den knappa timmen vi spenderat framför SVT Play. Det finns mer bakom den självsäkra entreprenörsfasaden än vad man först kan tro. En känslosam familjeman träder fram. Kanske kommer fler delar från SVT en dag där vi får se mer.

Vi på Cancelculture.se avslutar hur som helst vår artikelserie om den orädda, osvenska och mytomspunna Olof K Gustafsson i och med denna del tre. Kanske får vi svar en dag på hur hela mediacirkusen påverkat Olof som person och framförallt hans karriär. Frågan är ställd till huvudpersonen själv, så den som lever får se!


Du har redan röstat!


Utgivningsbevis
Databasens namn: www.cancelculture.se
Tillhandahållare: Panem et circenses AB
Ansvarig utgivare: Simon Bartosz