Du läser nu
Paolo Roberto – den kurviga vägen från sexköpets skugga till framgångar och rampljus
"Nyhetsbloggen som bevakar arenan där offentliga personer hamnar i hetluften"

Paolo Roberto – den kurviga vägen från sexköpets skugga till framgångar och rampljus

Avatar
https://twitter.com/altplankan/status/1582131870464364544

Torsdagen den 14 maj, år 2020 blev ett datum som mediaprofilen Paolo Roberto sent ska komma att glömma. På kvällen samma dag greps han av polisen i samband med att han besökt en lägenhetsbordell på Östermalm i Stockholm. Gripandet skapade svallvågor över hela medialandskapet såväl som att skandalen också omkullkastade Paolos liv.

Bilden är endast en genrebild från stadsdelen. Bild: 13jorn, CC BY-NC-ND 2.0

Dagen efter gripandet satt Paolo i TV4 och pratade ut om sexköpet. Det var ingen uppvisning i mästerlig kommunikativ strategi vi fick se i tv-rutan från Paolo Roberto. Han pekade under sändningen ut sig själv som ett offer snarare än förövare, vilket självklart inte sågs med blida ögon av någon. Efter det att Paolo fått tv-tid så trodde han nog att stormen skulle bedarra. Men hans insats framför kameran ansågs inte vara trovärdig nog, så det fick en rakt motsatt effekt och drevet intensifierades.

Många var de som gladdes åt att Paolo äntligen gjort bort sig rejält. Paolo Roberto har varit en självutnämnd “militant-anti-feminist” och hade under åren i media varit en nagel i ögat på sina motdebattörer av ofta kvinnligt kön. Efter det att skandalen blev känd var tonen på sociala medier stundtals skoningslös och många kritiker hoppades nog på att Paolo Roberto nu skulle vara mer eller mindre utslagen från den svenska debatt-arenan. Utan att kunna få en synlig chans till någon slags förlåtelse.

En brutal cancelleringshistoria börjar spela ut sig

Efter ett år av tystnad, i maj 2021, valde Paolo att gästa podden “Hur kan vi?” med Navid Modiri och även podden “Sista måltiden“. Intervjuerna föll inte riktigt ut till hans fördel och snart var drevet igång igen. Hur kunde Paolo våga sig ut under den sten som drevet placerat honom under menade en del. Andra kommenterade att det inte var en ödmjuk och förstående man som hördes i poddavsnitten, utan mer en skrytsam typ som inte förstått vad hans handlingar orsakat för lidande och dessutom inte verkade tycka att hans brott var så allvarligt. Om det var ett försök till en medial comeback från Paolo Roberto, så var det inte ett lyckat försök.

Navid Modiri som driver Hur kan vi?-podden. Bild: Bokmässan, CC BY-NC 2.0

Cancelleringen av Paolo Roberto och hans företag gick blixtsnabbt. Från det att han greps av polis, satt och uttalade sig i nyhetssoffan dagen efter, till att han snart skulle tvingades bort från en restaurangkedja han var med i. Ingen verkade kunna eller vilja ha med honom att göra offentligt. Drevet fortsatte med oförminskad takt. Paolo fick omedelbart sparken från TV4, hans samröre med Evanoff Group upphörde så snabbt bläcket torkat på skilsmässopappren och butikskedja efter butikskedja skänkte bort eller reade därefter ut hans produkter. Produkterna var näst intill osäljbara. Skulle pastan ändå inte smaka lite torsk frågade sig en del? Varumärken avbröt eller drog in samarbeten på löpande band och en del marknadsavdelningar gjorde publika uttalanden avseende hans klandervärda beteende och tog tydligt avstånd. Paolo Roberto kunde nu se sig som cancellerad på en helt ny nivå. Allt han hade byggt upp raserades mer eller mindre inom loppet av ett par, tre dagar. Redaktionens reflektion här blir att den gamle SM-mästaren i boxning tog en ny guldmedalj. Denna gången i den tvivelaktiga sporten i hur man snabbast kan bli cancellerad.

Tweeten: En användare som inte glömt vad Paolo gjort fortsätter att driva med honom. Här i en kommentar relaterat till den tillträdande regeringens politik.

Först persona-non-grata och startade sen tidningen Non-Grata

Idag driver Paolo ett livsmedelsföretag som säljer italienska matvaror och porslin online. Omsättningen tilltog rejält under år 2021 och så länge Paolo håller kursen rätt i livet så kommer det säkert fortsätta på samma sätt. Paolo är numera också med i den nystartade onlinetidningen Non Grata. Tidningens politiska inriktning är uttalat höger. Paolo både skriver krönikor och driver tidningens podcast. Med tidningens egna ord så beskriver man sig så här:

”Ledarredaktionens politiska inriktning är oberoende banjohöger och lägger ett starkt fokus på individens rätt att bestämma över sitt eget liv, stark äganderätt och en levande landsbygd. Ledarredaktionen tar avstånd från kancelleringskultur (cancel culture) och välkomnar, inom rimlighetens gränser, en ny chans för de som förlorat sin plattform som en konsekvens av kancellering. Ledarredaktionen anser att brott genom, av domstolar fastställda straff, ska kunna försonas men inte nödvändigt förlåtas.”

-Ledarredaktionen beskriver sig vara emot cancelkulturen.

Redaktionen analyserar

Sexköp. Ett brott som både upprör och berör svenskarna. Det är ett brott som har ett stort mänskligt lidande bakom bordellernas putsade fasader. Var då det efterföljande straffet i proportion till brottet? Ja, rättsystemet ansåg det och dömde honom till 15.000 kr i dagsböter. Allmänhetens syn på att Paolos gärning fått ett tillräckligt strängt straff stämde ej, utan fortsatte visa sig i formen av ett kraftfullt drev. Ett drev som inte endast riktades mot Paolo själv, utan även genom att hans dåvarande flickvän fick en släng av sleven tillika hans affärspartners och kollegor. Hur många personer som då tyckte något om Paolo tog sig också tid att kort fundera över hur han då skulle klara av att försörja sin familj, efter ha förlorat allt på en vecka?

Som i den tidigare inklippta tweeten, så verkar många inte låta honom glömma sitt tidigare brott i första taget. Redaktionen funderar högt om det är så att bestraffningen av honom nu har övergått till att bli mer av det oproportioneliga slaget? Eller är det så att vissa brott ska för en obestämd tid, straffa ut en människa helt från samhället och debatten? Och då är det helt rätt att Paolo Roberto fortsätta få sina fiskar varma, eller?

En tallrik italiensk pastarätt. Bild: unsplash.com/mggbox

Paolo Roberto framstår inte alltid som den mest vältränade och inkännande mediatruten i branschen, utan han är en person som ofta säger precis det han känner och tycker. När man sticker ut hakan i media som Paolo gjort genom åren, ja då ska man veta att man kommer dra på sig politiska motståndare. Inte minst fick han den feministiska vreden riktad mot sig efter han blev avslöjad. Redaktionen tänker här att Paolo kan behöva tänka om lite. Om det under förutsättning är så att han faktiskt vill bli förlåten och därmed bli accepterad i det bredare folklagret igen, så bör han putsa läsglasögonen nu.

Det kommer minst krävas att han uppvisar en genuin förståelse för konsekvenserna av sitt och andras sexköp och kanske också bör visa engagemang och intresse för någon av de organisationer som jobbar emot prostitution och trafficking. Talita är en sådan organisation vi gärna tipsar om. Paolo är fortfarande i frysen. Ovan föreslagna strategin gäller ut i det fall Paolo Roberto har för avsikt att komma tillbaka in i mainstream-medias varma famn igen och därmed få chans på att bli accepterad av en bredare publik och allt som kommer med det.

Mångsysslaren Paolo är bland annat personlig tränare. Bild: unsplash.com/anniespratt

Men med tanke på att Paolo Roberto nu har satsat sina kort på att fortsätta som personlig tränare, sälja matvaror online och inte minst bygga sin opinionsplattform högerut, så förefaller det inte som om Paolo skulle bry sig så mycket om att försöka sig på en bredare comeback igen. Kan det vara så att hans media- och opinionsstrategier innehåller en del personliga målsättningar? Redaktionen funderar på om det också finns mått av revansch inbyggt i hans tidningssatsning? Ja och det är i såfall en klok strategi för honom att fortsätta på inslagen väg. Varför försöka att synas och debattera där motståndet är som störst? Paolo slösar inte sin tid och energi i onödan verkar det som. På sina plattformar kan han såklart fortsätta nå nya följare och därmed värdefull webtrafik för att både tjäna pengar, men också för att ohotat få utrymme att driva sin agenda och sina frågor utan att någonsin riskera att bli cancellerad igen.


Du har redan röstat!


Utgivningsbevis
Databasens namn: www.cancelculture.se
Tillhandahållare: Panem et circenses AB
Ansvarig utgivare: Simon Bartosz